INNOWACJA PEDAGOGICZNA „Z EKOLOGIĄ NA TY”
Realizacja innowacji: mgr Małgorzata Michno
Uczestnicy: dzieci z grupy Słoneczka w Miejskim Przedszkolu nr 12 w Jarosławiu
Czas trwania projektu / innowacji pedagogicznej: od 20 września do 13 maja 2022 roku.
Cele projektu:
- rozbudzanie u dzieci ciekawości o otaczającym świecie,
- rozwijanie aktywności twórczej,
- wspieranie wielokierunkowej aktywności dziecka poprzez organizację warunków sprzyjających nabywaniu doświadczeń,
- tworzenie sytuacji edukacyjnych budujących wrażliwość dziecka, w tym wrażliwość estetyczną, w odniesieniu do wielu sfer aktywności: zachowania, ubioru, ruchu, plastyki itp.,
- tworzenie warunków pozwalających na bezpieczną, samodzielną eksplorację otaczającej dziecko przyrody,
- kształcenie umiejętności wnioskowania i obserwacji,
- integracja grupy rówieśniczej,
- wzmacnianie więzi ze środowiskiem przyrodniczym - rozwijanie poczucia troski i odpowiedzialności za bliższe i dalsze otoczenie.
Opis innowacji:
W roku przedszkolnym 2021/2022 w grupie Słoneczka realizowana była innowacja pedagogiczna „Z ekologią na Ty”. Innowacja opiera się na zaangażowaniu przedszkolaków w aktywne działania oraz na upowszechnianiu proekologicznych postaw wśród dzieci poprzez atrakcyjne formy pracy. Ponadto innowacyjna formuła projektu polega na wzmacnianiu więzi ze środowiskiem przyrodniczym, rozwijaniu poczucia troski i odpowiedzialności za bliższe i dalsze otoczenie. Poprzez udział w zabawach, doświadczeniach, dzieci zostają wprowadzone w problematykę dotyczącą zmian klimatycznych, postaw ekologicznych oraz szeroko pojętej ochrony środowiska.
Projekt składał się z pięciu modułów:
Moduł I – Jestem EKO;
Moduł II – Przyroda wokół nas;
Moduł III – Rady na odpady;
Moduł IV – Eko zdrowie;
Moduł V – Eko inspiracje;
Szczegółowy opis modułów i zadań do wykonania znajduje się w „Liście Eko zadań i wyzwań”.
Realizacja projektu:
Pierwszym działaniem było poinformowanie rodziców dzieci z grupy Słoneczka o planowanych działaniach innowacyjnych i uzyskanie pisemnej zgody rodziców na udział dzieci w tym projekcie.
Moduł I: Jestem EKO
Na pierwszych zajęciach dzieci dowiedziały się co to jest ekologia i dlaczego jest tak ważna w naszym życiu. Dlaczego to od dzieci zależy, jak kiedyś będzie wyglądał świat. Stworzyliśmy wspólnie Kodeks Małego Ekologa, omówiliśmy każdą zasadę i dzieci obiecały je przestrzegać, a podpisem była odbita niebieska rączka każdego przedszkolaka.
17 września przystąpiliśmy do ogólnopolskiej akcji Sprzątanie Świata, której w tym roku przyświecało hasło „Myślę, więc nie śmiecę”. Przedszkolaki uzbrojone w lateksowe rękawiczki i worki na śmieci przemaszerowały przez Park Miejski i teren wokół przedszkola w poszukiwaniu śmieci. Nie trzeba było dużo szukać, ponieważ papierki, butelki plastikowe i inne drobne śmieci leżały przy drodze, co bardzo ucieszyło ale i zaniepokoiło przedszkolaków. Wrócili do przedszkola z workiem pełnym śmieci, ale i z postanowieniem, że zawsze będą po sobie sprzątali.
Nauczyliśmy się ekologicznej piosenki „Świat w naszych rękach”, dzięki czemu dzieci zrozumiały, jak wiele zależy od nich samych.
Ostatnim zadaniem z tego modułu była organizacja Debaty Ekologicznej Przedszkolaka. Zaproszenie do zabawy dostaliśmy z zaprzyjaźnionego przedszkola. W Debacie uczestniczyło około 100 dzieci z pobliskich przedszkoli. Grupa Słoneczka, jak przystało na Małych Ekologów, świetnie sobie radziła z pytaniami i ekologicznymi zadaniami. Na zakończenie zaśpiewali swoją Eko piosenkę dla przybyłych gości.
Moduł II: Przyroda wokół nas.
23 września uroczyście powitaliśmy jesień. Oglądaliśmy filmik edukacyjny o zmianach zachodzących w przyrodzie wraz z nadejściem jesieni, a następnie udaliśmy się do pobliskiego parku i na plac przedszkolny, by poszukać oznak jesieni. Staraliśmy się doświadczyć jesieni wszystkimi zmysłami: wzrokiem (spadające liście, wijące się babie lato), słuchem ( szelest liści, odgłosy ptaków odlatujących do ciepłych krajów),dotykiem (zabawa liśćmi), węchem (piękny zapach liści) i oczywiście smakiem, zajadając się pysznymi jabłkami na drugie śniadanie.
Jak przystało na małych ekologów, nie zapomnieliśmy o Dniu Drzewa, święcie przypadającym 10 października. Tego dnia przypomnieliśmy sobie jak wygląda drzewo, jakie mamy rodzaje drzew i dlaczego są dla nas tak potrzebne. Punktem kulminacyjnym było wyjście do pobliskiego parku, gdzie zaśpiewaliśmy i zatańczyliśmy wokół drzewa. Były też przytulańce do drzewa, które – jak się dowiedziały tego dnia – dostarczają nie tylko tlen, ale i dobrą energię.
Zrealizowaliśmy następne zadanie. Samodzielnie przygotowaliśmy ekologiczne smaczki dla ptaków i udaliśmy się do pobliskiego parku, stworzyliśmy Eko Bar dla ptaków. Dla wiewiórek ukryliśmy w różnych miejscach orzechy, to była świetna zabawa, jak również świetna lekcja. Przedszkolaki poczuły się odpowiedzialne za „braci mniejszych” zamieszkujących pobliski park, obiecały dokarmiać zimą ptaki i inne zwierzęta. Następnym zadaniem było zaznajomienie przedszkolaków ze znaczeniem wody w przyrodzie. Uroczyście obchodziliśmy Dzień Wody w przedszkolu. Poznaliśmy obieg wody w przyrodzie. Zobaczyliśmy na globusie, ile wody jest na naszej planecie. Dowiedzieliśmy się, że mimo dużej ilości wody na ziemi, tylko mała część nadaje się do picia. Były eksperymenty, podczas których dzieci dowiedziały się co pływa, a co tonie, co się rozpuszcza w wodzie, a co się nie rozpuszcza. Bawiliśmy się kolorami, na koniec każde dziecko ozdobiło kubeczek papierowy według własnego pomysłu z którego mogło smakować wody.
Przygotowaliśmy inscenizację o tematyce ekologicznej wg własnego pomysłu: „Obrońcy Parku”. Przedstawienie ukazuje historię parku, do którego wtargnęli pilarze, by wycinać drzewa. Wcześniej ten park zaśmieciły dzieci. Duszki parkowe i ptaszki ratują park przed wycięciem, a dzieci pomagają go posprzątać. Przedstawienie zostało wystawione 18 czerwca na przeglądzie twórczości dziecięcej „Bajkowy Świat” organizowanym przez PSONI w Jarosławiu.
III. Moduł: Rady na odpady.
Grupa Słoneczka wykonała wiele prac plastycznych w wykorzystaniem odpadów i ekologicznych materiałów. Były to m.in.: choineczki z szyszek, lampiony ze słoików, karma dla ptaków z rolek po papierze, smalcu i ziaren, choinka z rolek po papierze, łańcuchy i pawie oczka jako ozdoby choinkowe.
Głównym naszym przedsięwzięciem było zorganizowanie Pokazu Eko Mody z okazji Dnia Ziemi. Była to impreza międzyprzedszkolna, a naszą grupę reprezentowała Lenka i Miłosz. Celem pokazu było kształtowanie postaw proekologicznych, podnoszenie u dzieci świadomości na temat segregacji odpadów i ponownego ich wykorzystania. Kreacje przygotowane były przez rodziców dzieci.
IV. Moduł: Eko zdrowie.
Temat zdrowia na naszych zajęciach pojawiał się wielokrotnie. Na początku zapoznaliśmy się z piramidą żywieniową zalecaną przez WHO, omówiliśmy każdy poziom. Na zakończenie, w ramach ewaluacji, dzieci wykonały z pamięci własną piramidę żywieniową. Prace dzieci w znacznej większości wykonane były poprawnie.
28 września obchodziliśmy Dzień Jabłka. Tego dnia poznaliśmy etapy wzrostu jabłoni od nasion i kiełków do dorosłego drzewa z owocami. Sprawdzaliśmy czy jabłko utonie w wodzie, ile waży, jaki ma kolor, zapach i smak. Dzieci dowiedziały się, jak bardzo ważne jest spożywanie owoców i warzyw, poznały powiedzenie „Jedno jabłko dziennie trzyma lekarza z daleko ode mnie”. Na zakończenie wykonały wspólną wielkoformatową pracę plastyczną – jabłko z uroczym robaczkiem z harmonijki.
Innym zadaniem było wykonanie pierniczków świątecznych jako prezent dla rodziców na święta Bożego Narodzenia. Dzieci dowiedziały się jak zrobić ciasto, jakie składniki są do tego potrzebne. Z chęcią wykrawały różne kształty, a po upieczeniu z radością je dekorowały. Było pysznie i wesoło, ale najważniejsze, że zdrowo.
V. Moduł: Eko inspiracje.
Odwiedziliśmy bibliotekę miejską, dowiedzieliśmy się jak dbać o książki, by nam i innym pokoleniom służyły na długie lata. Zrobiliśmy piękne papierowe zakładki do książek. Teraz już wiemy, że szanując książki, szanujemy również drzewa, czyli przyrodę wokół nas. Wiemy, że należy zbierać makulaturę, by ją ponownie wykorzystać.
Przed Niedzielą Palmową zrobiliśmy samodzielnie naturalne palmy wielkanocne. Wykorzystaliśmy trawę ozdobną, bazie kotki, forsycję, bukszpan, sznurek litowy i robione kwiaty z bibuły. Dzieci wykazały się kreatywnością i pomysłowością. Dowiedziały się również, jak korzystać z darów natury, by stworzyć coś pięknego, ale też i ekologicznego.
Przedszkolaki miały okazję posiać owies w pojemniczkach i obserwować jak rośnie. Dyżurni w wielkim zaangażowaniem pilnowali, by roślinki miały wystarczającą ilość wody i słońca. Po kilku dniach dzieci ozdobiły swoje pojemniczki z owsem i zabrali do domu, by na święta był ozdobą na stole. To była świetna lekcja nie tylko z przyrody, ale i nauka cierpliwości, odpowiedzialności. Dbanie o przyrodę, zaczyna się właśnie od małych rzeczy.
Podsumowanie:
Grupa Słoneczka zakończyła projekt „Z ekologią na Ty” występem na scenie przedszkolnej z inscenizacją przestawienia pt: „Obrońcy Parku”. Wszystkie dzieci dostały dyplomy za uczestnictwo w projekcie. Z przeprowadzonego wywiadu wynika, że projekt podobał się dzieciom. Uczestnicy wynieśli wiele cennych informacji na temat ochrony środowiska. W działaniach przedszkolaków zauważalne jest wzmocnienie więzi ze środowiskiem przyrodniczym. Po każdym zakończonym zadaniu następowała ewaluacja podjętych działań, dzieci w znacznej większości zapamiętały najważniejsze informacje przekazywane podczas zajęć.
SPRAWOZDANIE Z REALIZACJI INNOWACJI PEDAGOGICZNEJ
„Raz, dwa, trzy kodujemy”
Tytuł innowacji:
„Raz, dwa, trzy kodujemy”
Nazwa placówki: Miejskie Przedszkole Nr 12 w Jarosławiu
Autorzy innowacji: Marzena Zając, Ewa Kołodziej, Barbara Ciupak
Rodzaj innowacji: organizacyjno-metodyczna
Grupa: 4,
5-latki
Data wprowadzenia innowacji: 01.09.2021r.
Data zakończenia innowacji: 30.06.2022r.
W innowacji brały udział wszystkie dzieci z grupy "Stokrotki", "Biedronki".
Materiały do zajęć pochodziły z zasobów własnych i przedszkola.
I. Motywacja i cele wprowadzenia innowacji
Innowacja „Raz, dwa, trzy kodujemy” odpowiada na ówczesne zainteresowania i potrzeby dzieci. Pracując z dziećmi na kartach pracy, obserwując ich podczas różnego rodzaju aktywności u naszych małych podopiecznych uwidacznia się trudność w rozwiązywaniu zadań opartych na dostrzeganiu występujących zależności lub kodów. Ucząc kodowania uczymy kreatywnego podchodzenia do zadania. Uczniowie w wieku przedszkolnym powinni dzięki kreowaniu przez nich samych rzeczywistości mięć świadomość, że mogą dochodzić do rozwiązania zadania, w sposób dla nich najwygodniejszy, najbardziej skuteczny. Dzięki logicznemu myśleniu, dostrzeganiu wzajemnych zależności może rozwiązywać i dochodzić do wyniku swoich działań w różny sposób.
Głównym celem innowacji było wszechstronne oddziaływanie dydaktyczno-wychowawcze przedszkola na wielostronny rozwój dziecka zgodny z jego wiekiem. Podejmowane działania i proponowane dzieciom aktywności przyczyniły się do zaspokajania ich potrzeb fizycznych, emocjonalnych i poznawczych, do osiągnięcia przez naszych wychowanków samorealizacji. Innowacja ta pozwoliła na aktywny proces uczenia się dzieci poprzez doświadczanie, badanie i zabawę z rówieśnikami, wspólne działanie i stawanie przed wyzwaniami i sytuacjami problemowymi. Jednocześnie zapewniała indywidualną możliwość wyrażania myśli oraz własnych uczuć
II. Celami innowacji było:
- rozwijanie logicznego myślenia, kreatywnego podejścia do stawianych problemów,
- stopniowe i odpowiedzialne wprowadzanie dzieci w cyfrowy świat, świadome, czynne i twórcze korzystanie z nowoczesnych technologii,
- zapewnienie dzieciom lepszych szans edukacyjnych poprzez wspieranie ich ciekawości,
- kształtowanie umiejętności społecznych dzieci: porozumiewanie się z dorosłymi i dziećmi,
- współdziałanie w zabawie i w sytuacjach zadaniowych,
- wspieranie przedszkolaków w rozwijaniu czynności intelektualnych, które stosują w poznawaniu i rozumieniu siebie i swojego otoczenia,
- wspieranie rozwoju umysłowego dzieci poprzez zabawy konstrukcyjne, budzenie zainteresowań technicznych.
Metody i formy (dostosowane były do wieku i możliwości psychofizycznych dzieci):
- metody: podające, poszukujące, praktycznego działania;
- formy: grupowe, w parach, indywidualne.
Potrzebne były narzędzia dydaktyczne:
- narzędzia do kodowania (mata do kodowania, krążki, kolorowe kubki, kolorowe kartki, klocki),
- gry edukacyjne. sekwencje, ciągi;
- ozobot, genibot, klocki lego education
- tablica multimedialna.
III. Opis :
Zdobywanie i kształtowanie umiejętności kodowania pozwoliły naszym podopiecznym na rozwój ich podstawowych kompetencji kluczowych a w szczególności cyfrowych. Kodowanie umożliwia dziecku w sposób nie odtwórczy ale kreatywny poznawać otaczający je świat. Kodowanie opiera się na umiejętności logicznego myślenia, ćwiczy pamięć, spostrzegawczość, umiejętność tworzenia ciągów przyczynowo-skutkowych, a także rozwija koordynację wzrokowo-ruchową. Kształtują się w dziecku, kompetencje, które wzbogacają jego umiejętności, wpływając na pozytywne postawy i wzrost samooceny.
Wprowadzenie tej innowacji uczyło pracy w grupie i tworzenia wspólnych możliwości rozwiązania stawianego przed dziećmi zadania. Dowiedziały się one jak wykorzystywać wspólny potencjał, brać odpowiedzialność za pracę zespołową i dzielić się, zarówno sukcesami, jak i porażkami. Rozwój kompetencji cyfrowych pozwolił lepiej zrozumieć i wykorzystać nowoczesne rozwiązania techniczne. Dzieci bezpieczniej, bardziej świadomie, czynnie i twórczo będą korzystać z nowoczesnych technologii.
Pierwszym etapem nauki kodowania były zajęcia wprowadzające:
- ciągi tematyczne, atematyczne, naprzemienne, z coraz większą ilością elementów;
- szeregi;
- domino;
- relacje przyczyna-skutek, coś wynika z czegoś, dostrzeganie wzajemnych relacji i ich braku;
- memory;
- labirynty.
Drugim etapem były zajęcia na macie dużej oraz małych indywidualnych,
dzięki tym zabawom dzieci nabywały wiedzę o kodowaniu.
Zastosowanie maty pozwoliły na:
- ćwiczenie pamięci, koncentracji, spostrzegania;
- ćwiczenie liczenia;
- rozwijanie umiejętności rozwiązywania problemów, myślenia logicznego; przyczynowo-skutkowego;
- ćwiczenie orientacji w kierunkach;
- uczenie cierpliwości, logiki i strategii działania.
Trzecim etapem było wykorzystanie technologii komputerowej podczas zajęć (tablica multimedialna, ozoboty, geniboty, lego duplo education).
IV. Ewaluacja, wnioski, zalecenia na przyszłość
Wprowadzenie innowacji pedagogicznej „Raz, dwa, trzy kodujemy” pozwoliło rozwijać u wychowanków uniwersalne kompetencje, takie jak: logiczne myślenie, zadaniowe podejście do stawianych problemów, czy umiejętność pracy zespołowej w sposób najbardziej przyjazny dzieciom: w zabawie, w ruchu, poprzez doświadczenie i eksperymentowanie, jak również stopniowe i odpowiedzialne wprowadzanie dzieci w cyfrowy świat, świadome i twórcze korzystanie z nowoczesnych technologii.
Zabawy w kodowanie i programowanie prowadzone były w grupie 4 i 5-latków, ich zakres był dostosowany do wieku, możliwości oraz zainteresowań dzieci. Wykorzystywano pomoce dydaktyczne: maty do kodowania, krążki, kubeczki, pomoce stworzone przez nauczycieli (obrazki , plansze, karty pacy).
Zadania wykonywane z wykorzystaniem maty wspomagały rozwój intelektualny dzieci, ich umiejętności matematyczne, naukę czytania i pisania, koncentrację uwagi, doskonaliły orientację przestrzenną, myślenie abstrakcyjne oraz logiczne i integrują dzieci.
Dzieci miały możliwość grania w różnorodne gry planszowe, dzięki którym doskonaliły umiejętność porozumiewania się z rówieśnikami, doskonaliły umiejętności matematyczne: przeliczanie elementów, umiejętności dodawania i odejmowania.
Do zajęć wprowadzono również roboty i plansze. Stopniowo dzieci uczyły się zasad programowania robota do określonego celu. Wprowadzono przeszkody układając strzałki ruchu a następnie sprawdzano w praktyce poprawność kodu, dostrzegano błędy, korygowano je. Dzieci zgodnie współpracowały, wymieniały się spostrzeżeniami, cierpliwie czekały na swoją kolej.
Przedszkolaki uczyły się także obsługi tabletu, tablicy interaktywnej czy dywanu multimedialnego. Poszerzały tym samym wiedzę na temat nowoczesnych technologii oraz uczyły się jak w bezpieczny sposób z nich korzystać.
Nauczyciele poszerzyli swoją wiedzę na temat wykorzystania w procesach edukacyjnych narzędzi i zasobów cyfrowych podczas szkoleń zorganizowanych przez dyrektora placówki.
Podsumowując zakres realizacji innowacji pedagogicznej, należy podkreślić, iż założone cale są systematycznie realizowane. Zabawy w kodowanie i programowanie przynoszą zadowalające efekty dydaktyczne i wychowawcze, a zajęcia z wykorzystaniem atrakcyjnych pomocy dydaktycznych cieszą się dużym zainteresowaniem wśród dzieci.
Wnioski do dalszej pracy:
- dostosowanie częstotliwości zajęć z zakresu programowania do zainteresowania dzieci,
- stopniowe rozszerzanie zakresu zabaw i ich stopnia trudności,
- zgłębianie wiedzy nauczycieli z zakresu obsługi robotów edukacyjnych i aplikacji potrzebnych do sterowania nimi.